fredag, oktober 31, 2008

Koonan

Jeg hadde lyst til å fortelle litt mer fra turen jeg hadde til Touba midt i oktober.

Fra Ouaninou tok vi turen til landsbyen Koonan, hvor det også bodde misjonærer før krigen. Her har misjonen også en kirke. Vi fikk en omvisning både i kirken og på misjonsstasjonen. Heller ikke her fikk vi lov til å ta bilder. Men jeg skal innrømme at jeg hadde hatt veldig lyst til å ta ett. På ett av lagerrommene stod det nemlig følgende skrevet for hånd på veggen:

Militærpoliti. Fengsel.

Det er vel neppe mange som hadde forestilt seg at våre eiendommer skulle bli brukt til slike formål. Men det må sies at vi ble tatt godt imot av alle også her. En mente å gjenkjenne meg og takket for sist. Konklusjonen ble at det måtte være Oscar Nordbø han forvekslet meg med. Vel – vi har begge fått navnet Youssouf på mahou, så en likhet er det i alle fall…

Kirken i Koonan


Ellers må jeg si at det som gjorde mest inntrykk på meg var å treffe det trofaste ekteparet som i alle år har vært ”ryggraden” i menigheten i landsbyen. De står fast i tjenesten, selv om de synes det er tungt og de føler seg alene. Men de var veldig glade for evangelisten Solo Bakayoko som bruker ferien sin til å arbeide i menigheten. Han studerer til vanlig for å bli pastor. Hjemme hos dette ekteparet fikk vi servert god mat, og vi hadde noen koselige timer sammen.

De spurte etter alle de gamle misjonærene, og smilet satt løst etter hvert som de ble oppdatert på de ulikes situasjon. Det var ikke fritt for mimring fra tiden før krigen, og de håper nok at misjonen igjen kan etablere seg i landsbyen.

Måltidssfellesskap


Jeg har lyst til å oppfordre deg til å be spesielt for dette ekteparet i Koonan. De er trofaste i tjenesten, og brenner for at naboer og venner skal få møte det levende budskapet om frelsen i Jesus. Be om at Guds ord må få inngang i Koonan.

Jostein

Slik ser kirken ut innvendig

Ingen kommentarer: