søndag, november 02, 2008

Mahoumøte

I dag morges fikk jeg være med på mahoumøte her i Abidjan. Så tidlig som klokka 7.

Hver søndag møtes evangelisten vår og noen få trofaste kristne mahouer til møte i lokalene våre i mahoubydelen Andokoi. De kristne mahouene her i Abidjan bor spredt og går gjerne i lokale menigheter. Det var flott å få være med dem. Det ble brukt mye tid i bønn. Både for Touba og for Abidjan. Misjonsarbeidet og misjonærene. Pastor og evangelist i Touba. Ja og så ble flere mahouer nevnt ved navn. Noen har vært kristne men kommet bort fra troen. Andre ønsker å komme til tro.

I samtale med evangelisten etterpå sa jeg at jeg synes det var flott at de brukte så mye tid i bønn, og at de nevnte folk ved navn. Han svarte at han mente dette var viktig, og at det er slik vi legger grunnlaget for Guds virke. ”Men det er han som styrer timeplanen”, påpekte han.

Under møtet var det også bibelundervisning og sang. Og jeg må si jeg er imponert over hvor flott sang bare 3-4 personer kan fremføre. Mahouene er kanskje også spesielt flinke til å synge. Med trommer og flerstemt hørtes det nesten ut som et lite kor.

Og frimodige som de er brukte de både mikrofon og høyttaler, og satte alle dører på vidt gap – slik at ingen i nabolaget skulle være i tvil om at det var et kristent møte.

Jeg hadde noen fine morgentimer der ute i dag. Og jeg ber om at vi i tiden framover kan få oppleve mahouer som søker hit for å finne ut mer om Jesus. Kanskje kan vi be om at vi om en stund har en liten lyttergruppe her, som kommer sammen for å høre radioprogrammene og deretter samtale om temaet.

Men det er Gud som legger timeplanen…

Jostein

Ingen kommentarer: