lørdag, februar 23, 2008

To mahouer døpt

Fredag kveld hadde vi vår største opplevelse så langt som Vest-Afrikamisjonærer. Vi fikk overvære vår første dåp.

To unge mahouer har med dette bekjent at de ønsker å tilhøre Jesus Kristus. De to brødrene har deltatt på det seks uker lange bibelkurset som har vært arrangert i NLM-regi her i Bamako. Det er ikke hverdagskost at mahouer blir døpt, og veteramisjonærene her sier det er gått mange år siden sist vi døpte voksne mahouer. Derfor er vi glade for å kunne dele denne gleden med dere hjemme også.

- Dette betyr at jeg blir en virkelig kristen og at jeg blir en del av den kristne kirke. Jeg er fylt av glede over å kunne bli døpt, sa den ene da jeg intervjuet ham om hvorfor det var viktig for ham å bli døpt.

Han og broren er frukter av misjonens arbeid blant mahouene i Elfenbenskysten. Foreldrene er ikke kristne, men guttene er vokst opp med misjonærene og med søndagskolen.

- Det var her jeg fikk høre det kristne budskapet første gangen, sier han.

Dermed er guttene et eksempel på hvordan misjonens frukter ofte blir synlige først i andre generasjon.

Spesielt sterkt blir det å oppleve en mahoudåp når vi nå etter hvert har skjønt enda mer av hva det koster for mennesker med muslimsk bakgrunn å la seg døpe. Derfor er det mange som bruker veldig lang tid på å ta avgjørelsen om å døpe seg. Grunnen til dette er både respekt for og noen ganger frykt for familien. Vi har også nære medarbeidere som befinner seg i denne prosessen.

- Den store dagen kommer for meg også snart. Vi vet alle hva som er rett, men det er vanskelig på grunn av familien, sa en av disse til meg i går.

Jeg har et sterkt behov for å utfordre dere til å be for disse. Både de to som ble døpt i går, at de skal bli bevart som frimodige kristne. Men også for dem som ennå ikke er klare til å ta det siste steget, men som egentlig ønsker det.

Jostein

Vi deler noen bilder med dere fra dagen i går:

Dåpshandling


Seminaristene får udelt sine diplomer







Seminaristene synger mahousanger







Ingen kommentarer: