tirsdag, september 05, 2006

En vakker metropol

I går ettermiddag og kveld hadde vi vår første Paris-tur. Og den var så absolutt ingen skuffelse. Dette er virkelig en flott by!

Etter en halvtimes tid på metroen gikk turen først innom Notre Dame. En fantastisk katedral. Akkurat da vi kom ble det gjort klar til messe, som vi fikk med oss litt av.

Dernest et koselig lite kafébesøk, før vi vandret videre til Louvre og etter hvert Champs Elyssées.

Louvre tok rett og slett litt pusten fra meg. Alt er så enormt og så ærverdig. Når en tusler gjennom en by som dette, og ser arkitektur og kultur, ja da oppdager en til fulle at en selv bare er en liten brikke i en lang menneskehistorie.

I en by som Paris er vi midt i det historiske, kulturelle og religiøse sentrum. For de to sistnevnte kanskje også aller mest i en historisk kontekst.



Jeg har aldri sett på meg selv som noe storbymenneske. Men på denne turen i verdensmetropolen koste jeg meg skikkelig. Ikke minst fordi vi kunne gå i det vide og det brede uten å befinne oss i trafikk-bråket. Vi kunne sette oss ned på broen Pont des Art og nyte livet og utsikten. Vi kunne tusle gjennom Louvre og bort til en av fontenene i Jardin de Tuileries, sette oss i en stol og tenke på hvor privilegerte vi er som får bo her i et helt år.



Første tur til Paris var en opplevelse. Og enda har vi ikke sett spesielt mye av byen. Eiffeltårnet så vi for eksempel bare i det fjerne.

I morgen har vi fri, og da blir det blant annet fellestur med en av sightseeing-båtene på Seinen.

Ellers har vi også i dag hatt vår første intense skoledag, der vårt lille vett virkelig har fått kjørt seg. Men det får vi skrive mer om i en annen blogpost.

Jostein


2 kommentarer:

Anonym sa...

WOW...det må ej sei. Desse bilda var fantastiske. Har alltid drømt om å få oppleve alt dette historiske, og kulturelle. Gleder meg...hehe

Anonym sa...

Drømmer meg helt bort når jeg ser disse bildene:) Gleder oss til å besøke dere i denne vakre byen:)