onsdag, mars 29, 2006

Bibelbrenning

Til TV2

Jeg vil med dette oppfordre TV2 på det sterkeste til ikke å sende innslaget med komiker Otto Jespersen, der han hiver deler av Bibelen på bålet i Ålesund.

De siste månedene har viktigheten av menneskers religiøse følelser, og det som er hellig for dem blitt sterkt synliggjort. For ikke-religiøse mennesker skulle en tro at forståelsen nå var noe større for at det som ikke er hellig for dem faktisk kan være det for andre.

Undertegnede håper at TV2 ikke mottar mange ufine, truende eller sjikanerende henvendelser fra kristent hold på dette. Og jeg tar også like sterk avstand fra Ludvig Nessas ”ønske” om å brenne Koranen sammen med Jespersen (VG 29.03.06), som jeg tar avstand fra det å brenne Bibelen. Men jeg håper derimot at dere får mange henvendelser der folk på saklig grunnlag innstendig ber dere om å vise like stor respekt for den kristne hellighet som for andre religioners hellighet. Det er vanskelig å forstå at det skal være en av TV2s oppgaver å krenke religiøse menneskers følelser.

Hva dette innslaget har med humor å gjøre er også for meg en uløst gåte. Det eneste man kan tolke av en slik handling er at det ligger et ønske bak om å krenke de kristne. Dette vet vi fra før at Otto Jespersen er god på, men det er svært beklagelig hvis TV2 fortsetter på denne linjen.

Jeg spør meg om det er Otto Jespersen umettelige behov for å ”mobbe” religiøse mennesker som gir seg utslag her. Men verken han eller TV2 tør (naturlig og fornuftig nok) å rette skytset mot muslimene. Men de kristne synes det derimot ikke å være noen skrupler mot å krenke.

Hvis TV2 likevel velger å sende dette innslaget, setter jeg et gedigent spørsmålstegn ved hele kanalens integritet. Det betyr i så fall at man lar seg skremme til taushet av islamske trusler, mens man overser helt kristnes innstendige oppfordringer om respekt for det hellige. For kristne er Bibelen like hellig som Koranen og Muhammed er det for muslimer. Selv om kristne forhåpentligvis ikke reagerer militant, er det ikke dermed sagt at det er fritt fram å krenke deres religiøse følelser.

Ønsker man et samfunn der fredelige protestformer fremdeles er det vanlige, bør man lytte minst like mye til disse som til voldelige protester.


Mvh

Jostein Sæth

Som en tilleggsbemerkning her på bloggen vil jeg bare si: Fattig er det menneske som i livet sitt ikke finner noe som det er verdt å holde hellig.

Viser ellers til tidligere kommentar om emnet her på bloggen: Ytringsfrihet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra kommentar Jostein!

Du har fått med mange gode poeng, men jeg har litt å tilføye.

Jeg synes øverste ansvarlige redaktør (Kåre Valebrokk) for det som TV2 sender på lufta er utrolig veik og feig i det han ikke vil kommentere saken og bare henviser til en redaktør lenger ned i systemet. Valebrokk må på banen, og fortelle det norske folk hvilke verdier TV-kanalen bygger sitt journalistiske arbeid på. Jeg hadde forventet at en så høyt profilert mediemann som Valebrokk tross alt er hadde kommmet på banen for lenge siden og avklart hva de står for.

Jespersen vet vi fra før hva står for, så at han brenner deler av en Bibel og noen andre bøker er ikke den store "bomben" for meg. Han har opptrådt respektløst overfor religiøse symboler og brent det amerikanske flagget på TV tidligere. Han er også en "mester" i grov sjikane av mennesker.

Valebrokk og ledelsen i TV2 burde også ha fått med seg hvor uberegnelig Jespersen er, og at han ikke har grenser for hva han kan tillate seg.

Når han ikke eier selvsensur, og umulig kan ha lært noe om medieetikk og "Vær Varsom Plakaten", må noen andre sette grensene. Her er det Valebrokk som sitter med det øverste ansvaret for det som TV2 sender til det norske folk.

Jeg håper også kristenfolket i stedet for å møte Jespersens sine overtramp med sinne, vonde ord og hat, heller folder sine hender, og ber til Gud for situasjonen.

Jeg vil likevel oppfordre de som er engasjert i saken om å oppfordre TV2 til å la være å sende innslaget, og legge litt mer bånd på hva Jespersen får lov å presentere for det norske folk. Vi setter oss tross alt ikke foran TV-apparatet for å la oss såre og provosere av vulgær humor.

Kommersielt og med tanke på reklameinntekter- noe TV2 er helt avhengige av, er det vel heller ikke mange firmaer som ønsker sin reklame knyttet til et program der Bibelen brennes. Dette burde i det minste bekymre ledelsen i TV2.

Anonym sa...

Helt enig med dere begge. Jeg hadde allerede sendt oppfordring til tv2 om ikke å sende programmet,før jeg leste dette.La oss samtidig bruke vårt åndelige våpen, bønnen.

Reier sa...

Amen.

Ellers må jeg si meg veldig fornøyd med din gode bruk av "å sette spørsmålstegn." En korrekt bruk av dette uttrykket har etterhvert blitt så sjelden at jeg måper hver gang jeg ser/hører det.

Elisabeth og Jostein Sæth sa...

"Å sette spørsmålstegn" er faktisk en av mine kjepphester... Samt "å stille spørsmål" - så takk for anerkjennelsen :-)

Det er jo viktig for oss journalister å være forbilder på dette - skjønt det er svært mange av rasen som ikke har forstått det.

La oss stå sammen for rett språkbruk!!!