tirsdag, april 03, 2007

Muslimsk omvendelse i stand-up-show

Det finns en mann her i Frankrike som heter Saïd Oujibou. Han er opprinnelig marokkaner, og kommer fra en streng muslimsk familie.



Men i dag er han kristen, komiker og predikant. Alt i ett. Og han vitner om sin omvendelse på en helt spesiell måte. Nemlig gjennom sitt stand-up-show ”Frihet, likhet og couscous.”

Dette er en mann som de protestantiske kristne her i Frankrike er i ferd med å trykke til sitt bryst. Og det er lett å skjønne etter at jeg nylig så showet hans på DVD. En særlig mer kreativ, humoristisk og samtidig dypt alvorlig måte å dele sitt vitnesbyrd på har jeg aldri før sett.

Han forteller, dramatiserer og synger livshistorien sin. Helt fra det gode, men strengt muslimske familielivet hjemme i Marokko, til tvungen flukt til Frankrike, et vanskelig liv som immigrant med mobbing, rasisme, slåssing og null integrering. Til familiens første møte med kristne naboer som viste dem kjærlighet og omsorg. En søster som etter hvert skjønte hvem Jesus er og ville bli en kristen, til foreldrenes store fortvilelse. Saïd ble satt til å spionere på henne, bare for selv å bli ”offer” for de kristnes kjærlighet. ”For første gang følte jeg meg elsket og akseptert her i Frankrike”, er vitnesbyrdet han gir om de kristne han møtte. Hvilket forbilde for oss!

Foreldrene reagerte på samme måten overfor ham som overfor søsteren. Men bare to år etter at Saïd ble en kristen, omvendte faren seg også.

Saïd Oujibou har også fått muligheten til å fortelle sin historie i verdslige medier her i Frankrike. Han er tydeligvis i ferd med å bygge seg en plattform for å kunne kommunisere budskapet sitt til enda flere. Og tenk hvordan andre muslimer kan kjenne seg igjen i livshistorien hans.

Jeg blir sittende igjen med noen tanker:

Det gjør alltid så sterkt inntrykk å høre omvendte muslimer fortelle sine livshistorier, og det er lett å merke til hva de er utfridd fra og ikke minst hva de er utfridd til. Vitnetrangen ligger tykt utenpå dem. Det har vi merket i Norge også. Tenkt hvis jeg hadde hatt bare litt av dette!

Viktigheten av misjon blant muslimer i Europa slår meg nok en gang. Her har vi alle et ansvar. Saïd Oujibou og familien er eksempler på strengt praktiserende muslimer som tok meg seg religionen sin til Europa, og var fast bestemt på å praktisere den her. Men møtet med Guds kjærlighet gjennom varmen og omsorgen kristne viste dem ble en langt sterkere kraft enn islam. Gjennom sine vitner fikk Gud nå dem med sin kjærlighet, og i dag bruker Han dem til å nå enda flere.

Tenk hva litt praktisk omsorg og kjærlighet kan føre til!

Jostein

Ingen kommentarer: