torsdag, desember 15, 2005

Et klokere hode?


Slik ser den ut, oppgaven som har gjort meg betraktelig klokere (tror jeg i alle fall) i løpet av de siste tre døgnene.

Vel, om ikke klokere i ordets intellektuelle forstand, så i alle fall rikere i forhold min egen tro og dens betydning for verdens folkeslag.

10 minutter før fristen ble to rykende ferske eksemplarer levert til vurdering. Mon tro hva som kommer ut av det? Min konklusjon er at det ikke er det viktigste. Det viktigste er derimot alt det jeg har lært gjennom dette arbeidet.

Misjonsbefalingen har alltid vært viktig for meg. Faktisk så viktig at Elisabeth og jeg begge ønsket at den skulle være en av tekstene som ble lest under vielsen, den gangen vi giftet oss for litt mer enn tre år siden.

Når vi nå er misjonskandidater og forbereder oss til tjeneste, er denne teksten selve fundamentet for oss. Det er denne som forplikter oss som er kristne til å gå ut til alle folkeslag. Det er denne som inneholder ”oppskriften” på hvordan vi skal gjøre disse til disipler. Det er misjonsbefalingen som gir oss klare indikasjoner på hva det innebærer å være en disippel.

Derfor har dette vært spennende og velsignede dager, der jeg har kunnet dykke ned i nettopp dette temaet. Og når jeg nå har kommet opp til overflaten igjen, kan jeg med sikkerhet vite at Jesu løfte til disiplene om å være med alle dager også gjelder vår tjeneste i Vest-Afrika. Selv om det har gått 2000 år etter at befalingen ble gitt ”på fjellet i Galilea”.

Misjonen er Jesu hjertesak – derfor bør det også være vår hjertesak!

Jostein

1 kommentar:

Gjermund sa...

Hei du - klok har det nå virket som du har vært hele det halve året jeg snart har kjent deg i alle fall! Om du har blitt klokere enn før er vel i så måte noe jeg tviler på, selv om jeg tar det som en selvfølge at du har forøket dine kunnskapsmengder de siste døgn. Så har du en fordel til - du er god med ord. Derfor tenker jeg sensor også kommer til å forstå at du har et klokt hode. Skulle ønske det også gjaldt fler...

Ta en pause nå, før helgens innspurt!