lørdag, mars 08, 2008

En mahou i Sébénikoro - tilfeldig eller ikke?

Ganske kort tid etter at vi kom hit til Bamako og Sébénikoro kom jeg tilfeldigvis i prat med to unge gutter. De skulle være med og frakte et par bruskasser hit til oss.

Det viste seg til at den ene av dem var mahou, og ganske nylig hadde flyttet fra Elfenbenskysten til Mali. Grunnen var krigen og den ustabile situasjonen i landet. Han fortalte også at han kommer fra byen Man i Touba-regionen.

Siden den tid har vi alltid slått av en prat de gangene jeg har stukket innom bensinstasjonen der han jobber med å vaske biler. Og jeg har stadig fått vite litt mer om ham. Utrolig nok kommer han opprinnelig fra Ouaninou, som er landsbyen hvor misjonen har hatt sitt hovedsete gjennom alle år.

Han er helt alene her i Bamako, eldst av søsknene hjemme i Elfenbenskysten. Heldigvis har han anledning til å ha telefonkontakt med dem av og til. Men han lar det skinne gjennom at savnet er stort og at han er ensom her i fremmed land.

Jeg nevnte tidlig for ham at vi skulle jobbe med radioprogrammer på mahouspråket og at vi etter hvert skal flytte til Elfenbenskysten. Jeg har også fortalt ham at jeg jobber sammen med mahouer og at jeg en dag ville ta dem med så han kunne få hilse på dem.

Den anledningen fikk han i går kveld. Og det var flott å overvære møtet mellom ham og to av mahouene ”våre” her i Bamako. Jeg tror det var noe han satte stor pris på. Og han lyste også opp da jeg kvelden i forveien spurte om han var tilgjengelig til å treffe dem.

Denne gutten har blitt lagt på mitt hjerte. Vil du være med og be for denne unge mahouen, at Gud må gi meg visdom i møtet med ham. For jeg tror egentlig ikke at det var tilfeldig den gangen jeg møtte ham første gangen…

Jostein

Ingen kommentarer: