tirsdag, oktober 24, 2006

Rugby


Hva finner man på en regnfull lørdagskveld her i Massy?

Jo, sist lørdag ble jeg invitert med på mitt livs første rugbykamp. Sammen med to amerikanere, to briter og en australier tok jeg den korte turen til Stade Jules Ladoumégue her i Massy. Der skulle de stolte gutter her fra byen møte et annet Paris-lag, nemlig Gennevillier.

Etter det jeg ble fortalt var dette den nestøverste ligaen her i landet. Og rugby er overraskende nok (for meg i alle fall) ganske stort her i Frankrike. Og i Massy er det større interesse rundt rugby-laget enn fotballaget, som nok befinner seg lenger nede i seriesystemet.

Vi begynte optimistisk med en 5 €-plass under åpen tribune. Men da regnet pøste ned hadde vi ingen valg. Det ble 5 nye € (euro) og dermed en god og varm plass under tak. Og etter hvert ble vi varme både på sjokolade-drikk og te, som amerikanske Rod hadde tatt med seg.

Kampen? Den varmet ikke akkurat. I alle fall ikke for en som knapt forstår noe som helst av reglene i dette spillet. En gentlemans-sport, mente australieren og sammenliknet med amerikanernes enda røffere form for fotball.

Men for all del. Det var da en fascinerende opplevelse og absolutt action å spore utpå gressmatta der. Blir nok like fullt ikke aktuelt å støtte opp med 10 € hver uke framover. Da betaler jeg heller 50 norske lapper for å se Start spille kamp på web-TV.

”Le foot” (= real football) er og blir det beste!

Resultatet? Massy knuste Gennevillier 32-13!!!!

Jostein

Ingen kommentarer: